سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیوندهای روزانه

علائم هشدار دهنده بیماری روانی چیست؟

‌انجمن روانپزشکی آمریکا فهرستی از علائمی را منتشر کرده است که نشانه‌های ابتدایی بروز بیماری روانی هستند. این علائم عبارتند از:...

 هر فردی ممکن است در زندگی روزهای بدبیاری و نحس را هر از گاهی تجربه کرده باشد که در این شرایط اغلب شخص احساس خوبی از خود ندارد و یا با موضوعات خاصی دست به گریبان است.

‌انجمن روانپزشکی آمریکا در مقاله‌ای منتشر کرد: وقتی این موضوعات خاص و گریبانگیر آنقدر شدت و قدرت پیدا می‌کنند که تقریبا بر تمام جنبه‌های زندگی شما سایه می‌اندازند، شاید زمان آن فرا رسیده باشد که به یک روانپزشک مراجعه کرده و از وی کمک بگیرید. این انجمن برای شفاف سازی این مطلب فهرستی از علائمی را ارائه و منتشر کرده که نشانه‌های ابتدایی بروز بیماری روانی هستند و باید از جانب یک متخصص ارزیابی و بررسی شود. این علائم عبارتند از:

* احساس نگرانی و اضطراب دائمی یا ترس از چیزهایی که می‌دانید غیر منطقی هستند.

* احساس مداوم غم و افسردگی

* تغییرات خلقی آشکار یا تغییر در شخصیت فرد

* دشواری در انجام کارها و مسوولیتهای روزانه

* تجربه توهم یا افکار غیر واقعی

* تغییرات جدی و مهم در عادات تغذیه‌ای و خواب

* روی آوردن به مواد مخدر یا الکل برای تسکین یافتن

* احساس عصبانیت شدید و رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی

* تفکر خودکشی

پژوهشگران توصیه می‌کنند: در صورت مشاهده این علائم شخص باید برای کمک فوری به پزشک مراجعه کند.

به گفته متخصصان؛ هر فردی ممکن است به بیماری روانی مبتلا شود. این بیماری‌ها می‌توانند پیامد یک اتفاق مصیب بار، جراحت و بیماری باشد و یا هیچ دلیل بارزی نداشته باشد. علائم اختلال روانی معمولا در حدود 20 سالگی بروز می‌کند اما ممکن است خود بیماری حتی تا سالهای پیری مشخص نشود. برخی از سرنخ‌های این قبیل بیماریها نیز در دوران کودکی تثبیت می‌شوند. هرچند علت اصلی بیماری روانی هنوز شناخته شده نیست اما محققان احتمال می‌دهند که بروز اختلال بیولوژیک در مغز می‌تواند عامل تظاهر این قبیل اختلالات باشد.

براساس این گزارش؛ با درمان موثر امکان بهبودی وجود دارد. درمان این نوع بیماری اغلب یک پروسه چند گانه شامل اقداماتی چون مصرف دارو، روان درمانی، تغذیه، حمایت جامعه و خانواده و تغییر در سبک زندگی است.

برای بهبود یافتن، استراحت نیز ضروری است. گاهی ممکن است چندین هفته طول بکشد تا مصرف دارو تاثیر بگذارد. علت نیاز بیمار به استراحت زیاد تنبلی یا عدم همکاری نیست بلکه در واقع تاثیر بیماری است که مغز و جسم فرد را ناتوان می‌کند.

شایان ذکر است که حمایت و درک خانواده و جامعه و اطرافیان هسته اصلی درمان بیماریهای روانی است.

منبع  http://setayeshgaran.mihanblog.com/post/3717


[ یکشنبه 91/12/13 ] [ 1:16 عصر ] [ احمد خلجی ]

استرس چیست؟

استرس فشاری است که در اثر تغییرات ایجاد شده در محیط بدن تحمیل می شودبعضی از استرس‌ها مفید هستند؛ اما وقتی از کنترل خارج می‌شوند، بدن به طریق مختلفی از آثار سوء آن ها رنج می‌برد.

استرس تحمیل شده، انرژی بدنی و ذهنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به دنبال استرس کاهش انرژی ذهنی و بدنی، خستگی، بی خوابی، تحریک پذیری و احساس افسردگی، افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افت قندخون، آسیب پذیری سیستم ایمنی و تغییر در وضعیت اشتها ایجاد می‌شود. مجموع موارد ذکر شده تأثیرات نامطلوبی بر فعالیت فرد سالم گذاشته و باعث تضعیف بدن می‌شوند.

در شرایط استرس، تولید سلول‌های ایمنی نوع لنفویست T  افزایش می‌یابد و مقدار زیادی سم در بدن انسان جمع می‌شود. افزایش تولید هورمون آدرنالین در بدن به دنبال قرار گرفتن در استرس و در شرایط جدید ناموزون با بدن، دچار می‌شود، تولید بیش‌تر آدرنالین به بدن کمک می‌کند تا انرژی بیش‌تری برای مقابله با شرایط جدید داشته باشد. از طرفی تولید آدرنالین، ذخایر مواد قندی را تخلیه می‌کند. افزایش ترشح بدن پاسخ طبیعی بدن ما به استرس است. غذا بر روی فعالیت مغز تأثیر می گذارد. به عبارتی مواد غذایی بر روی فعالیت ترکیبات شیمیایی به نام نوروترانسمیتر اثر می گذارند. این ترکیبات برای هوشیاری بدنی لازم هستند.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا غذا در کنترل استرس موثر است یا نه؟

مصرف مواد غذایی در زمان استرس بر پایه علمی است. اکثر مردم به این موضوع واقف هستند که در زمان استرس بیش‌تر غذا می‌خورند و انتخاب آنها بیش‌تر از گروه مواد قندی و نشاسته‌ای است.

توجه به این موضوع مهم است که غذاهایی که ترشح سرتونین را افزایش می‌دهند، دارای چربی‌های پنهان هستند، بنابراین همان طور که سطح سرتونین، هورمون آرام بخش افزایش می‌یابد، چربی هم وارد گردش خون می‌شود علاوه بر این بدن در پاسخ به استرس، هورمون کورتیزول بیش‌تری ترشح می‌کند. افزایش ترشح هورمون کورتیزول، ترشح اسید معده را زیاد کرده و به مخاط آسیب می‌رساند. هورمون انسولین را مختل می‌کندف و چربی‌ها را که به طور ناآگاهانه در زمان استرس وارد بدن می‌شوند، به راحتی ذخیره می‌کند.

در سنین بالای 40 سال کاهش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن، فرد را برای استرس آماد‌تر می‌کند. در این شرایط هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که اشتها را زیاد کرده و چربی را ذخیره می‌کند.

چه مواد غذایی‌ باعث ایجاد استرس می‌شوند؟

کافئین ماده‌ای محرک است که در قهوه، چایف کولاها، شکلات و تعدادی از داروها وجود دارد. مصرف زیاد مواد غذایی حاوی کافئین همانند استرس عمل می‌کند و گاهی اوقاتع علائم آن را بدتر می‌کند.

یک ماده ی محرک، ترشح اسید معده، و هورمون‌های تیروئیدی را بیش‌تر می کند. این مسئله ضمن ایجاد اضطراب، فعالیت کلیه‌ها را بیش‌تر می‌کند. با افزایش فعالیت کلیه‌ها، دفع ادراری افزایش می‌یابد.

کافئین هم چنین جذب آهن دریافتی از طریق مواد گوشتی را مانند (گوشت مرغ و قرمز) مهار می‌کند و سبب ایجاد کم‌خونی ناشی از فقر آهن می‌شود.

اغلب مردم کافئین را به عنوان عاملی محرک برای افزایش انرژی مصرف می‌کنند. این یک احساس کاذب از انرژی است. و در واقع غدد فوق کلیوی را خسته می‌کند؛ چون ترشح هورمون‌های آدرنالین که هورمون‌های استرس نامیده می‌شوند از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شوند.

کافئین می‌تواند سردرد ایجاد کند؛ بنابراین مصرف آن را کم کنید و در صورت تمایل به مصرف قهوه‌، از قهوه‌ی بدون کافئین مصرف کنید.

از عوامل محرک دیگر نوشابه است که به نوشیدنی‌های گازدار اضافه می‌کنند. مصرف نوشابه‌های گازدار، تعادل کلسیم و فسفر بدن را به هم می‌زند. عدم تعادل بین کلسیم از استخوان‌ها و افزایش خطر پوکی استخوان به خصوص در خانمها می‌شود. فسفر هم چنین بر روی اسید کلریدریک معده که برای هضم غذا لازم است تأثیر منفی می‌گذارد و علاوه بر آن برای افرادی که مشکل دفع دارند، مضر است. آب‌های معدنی و اب چشمه فسفر ندارند.

افزودنی‌ها و نگه دارنده‌هایی مانند نیتریت و نیترات که به مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس‌ و ماهی دودی برای محافظت از تخریب اضافه می‌کنند، با ترکیبات شیمیایی، ترکیب و موادی به نام نیتروزامین‌ها را تولید می‌کنند.

منوسدیم گلوتامات از افزودنی‌هایی است که مردم خاور دور برای حفظ رنگ‌ سبزی‌ها کنسروی و گوشتهای پخته اضافه می‌کنند. این ترکیب شیمیایی سردرد، واکنش‌های پوستی و سوزش در ناحیه‌ی پشت گردن ایجاد می‌کند.

 

بهترین راه حل برای کاهش اثرات مواد افزودنی، کاهش مصرف غذاهای حاوی مواد افزودنی است.

مصرف بیش از حد مواد قندی ساده مانند شکر نیز به عنوان عاملی برای ایجاد استرس و تحریک پذیری شناخته شده‌اند. مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی قندهای ساده مانند دوناتف کیک و شکلات در طول روز باعث خستگی و تحریک پذیری فرد می‌شوند که با افزودن مقدار مواد حاوی پروتئین اثر این مواد را می‌توانید مهار کنید.

چگونه از طریق مصرف مواد غذایی با استرس مبارزه کنیم؟

1-روز خود را با مصرف ک لیوان آب پرتقال تازه یا آب میوه‌های طبیعی حاوی ویتامین C شروع کنید و در بقیه روز آب زیاد بنوشید برای این که وقتی بدن تحت استرس است بدن شما ویتامین ث بیش‌تری احتیاج دارد. یک لیوان آب میوه تازه، نیاز اضافی شما را تأمین می‌کند.

نوشیدن حداقل 8 لیوان آبف بدن شما را از بی‌آبی حفظ می‌کند و مانع تحمل استرس اضافی برای بدن شماست.

2-یک عدد موز، مقدار مواد غذایی با فیبر زیاد و ماست کم چرب برای صبحانه استفاده کنید؛ چرا که موز منبع غنی ویتامین B6 است که برای سوخت و ساز لازم است، به خصوص زمانی که سوخت و ساز بدن مانند مواقع استرس سریع است. توجه کنید که مصرف مکمل‌های اضافی ویتامین B لازم نیستند، چون ممکن است استرس اضافی به بدن تحمیل کنید.

دستگاه گوارش شما، استرس وارد شده را احساس می‌کند بنابراین دریافت مواد غنی از فیبر در طول روز کمک می‌کند تا طوفان ایجاد شده در این دستگاه فروکش کند.

مصرف ماست کم چرب 2 خاصیت مهم برای بدن دارد:

الف)حاوی پروتئین است که بدن در شرایط استرس به آن احتیاج دارد.

ب) وجود چربی کم موجود در آن به عنوان حامی خوبی برای سیستم ایمنی بدن می‌باشد.

3- فقط یک فنجان قهوه در طول روز مصرف کنید و از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین در بقیه روز خودداری کنید برای این که:

کافئین کلیه دستگاه‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فعالیت بدن را افزایش و سرعت جذب املاح را کاهش می‌دهد. کافئین اضطراب شما را زیاد می کند و این آخرین چیزی است که شما به آن احتیاج دارید.

4- در مقابل تمایل به مصرف شیرینی به عنوان میان وعده مقاومت کنید. از غلات کامل، نان کم چرب تهیه شده با شیر و انواع کیک‌های ساده‌ی خانگی استفاده کنید.

ترشح هورمون‌هایی که در زمان استرس زیاد است، سبب ترشح ترکیبی به نام NPY از مغز می‌شود. NPY تمایل به مصرف شیرینی و مواد قندی را زیاد می‌کند.

اگر شما به تمایل خود در مصرف شیرینی پاسخ مثبت دهید، در بقیه روز درگیر این تمایل خواهید بود. در نتیجه مواد غذایی مصرف کنید که خاصیت تغذیه‌ای ندارد.

بسیار بهتر است برای مقابله با تمایل به مصرف شکر، از نان‌های تهیه شده با آرد کامل و شرک کم استفاده کنید. غلات کامل، سلول‌های مغز را به ترشح سروتونین تحریک می‌کنند. هورمون سروتونین آرام بخش است.

عادات سالم برای جلوگیری از استرس

1- از افت قندخون جلوگیری کنید و وعده‌های منظم کوچک و سالم بخورید.

2- از میان وعده‌های کم انرژی مانند هویج، کرفسف ذرات بوداده‌ای بدون روغن، و کیک‌های برنجی با شکر کم استفاده کنید.

3- از انواع میوه‌های تازه و آب میوه‌ها به عنوان طعم دهنده‌های شیرین استفاده کنید.

4- جوشانده‌ها‌ی گیاهان برای تسکین اعصاب مناسب هستند؛ می‌توانید آن‌ها را با یک قاشق غذاخوری عسل میل کنید.

5- مصرف غذاهای حاوی تریپتوفان مانند مغزهای گیاهی (پسته، بادام، فندوق و…)، موز، غلات کامل، دستگاه عصبی را تسکین می‌دهد.

6- مصرف مقدار کمی ماده‌ی پروتئین در طول روز مانند پنیر، تخم مرغ، مرغ و گوشت در شرایط استرس خستگی شما را رفع می‌کند. اگر جزو افرادی هستید که بسیار زیاد استرس دارید همیشه مقداری از مواد حاوی پروتئین آماده را همراه داشته باشید.

7- غلات کامل و مواد غذایی حاوی فیبر چرخه‌ی ایجاد گرسنگی را به تعویق می‌اندازند، انواع میوه، سبزی، ماست کم چرب و پنیر نیز همین کار را انجام می‌دهند.

8- از انواع غذاهای بدون چربی یا کم چربی استفاده کنید.

9- وعده‌های غذایی را حذف نکنید.

10- برای مقابله با استرس راه دیگری به غیر از غذاخوردن پیدا کنید.

11- برای رفع خستگی پس از کار روزانه ورزش کنید. ورزش‌هایی را انتخاب کنید که مورد علاقه‌ی شما هستند و به شما آرامش می‌بخشند. ورزش کمک می‌کند تا کالری اضافه سوخته شود؛ سلامت قلب و ریه‌ها افزایش یابد و ذهن شما از چیزهایی که باعث ایجاد استرس هستند دور نگه داشته شود.

12- روزانه به مدت 30-20 دقیقه و 3 بار در هفته به صورت منظم ورزش کنید.

13- در شرایط استرس از داروهای آرام بخش استفاده نکنید.

14- یاد بگیرید که اهداف خود را زمان بندی کنید.

15- اهداف واقعی انتخاب کنید نه غیرواقعی.

16- مهارت های مدیریت زمان را یاد بگیرید.

17- زمانی را برای تهیه‌ی فهرست اقلام غذایی‌ای که نیاز دارید اختصاص دهید و از انتخاب مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای کم پرهیز کنید.


[ یکشنبه 91/12/13 ] [ 1:6 عصر ] [ احمد خلجی ]

تقویت حافظه

روان‌شناسان شناختی، به روش‌های مختلفی دست یافته‌اند که می‌تواند به نحو چشمگیری حافظه شما را تقویت کند. راهبردهایی مانند بسط، مرور ذهنی و وسایل یاد یار می‌توانند به شما در بهتر به خاطر سپردن آنچه مطالعه می‌کنید کمک کنند. به خدمت گرفتن چند تا از این راهبردهای اثبات شده در هنگام مطالعه می‌تواند تفاوت بارزی در عملکرد درسی و نتایج امتحانی شما به وجود آورد.

در این زمینه، دو تا از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید بکنید، یکی اجتناب از حفظ کردن و با عجله آماده شدن برای امتحان و دیگری یک خواب خوب شبانه است. پژوهش‌ها نشان می دهد که شب تا صبح درس خواندن، روش بسیار غیرموثری برای یادگیری معلومات جدید است و خواب می‌تواند به استحکام حافظه و عملکرد بهتر در امتحان کمک کند.

در حوزه روان‌شناسی شناختی، چند راهبرد مختلف برای تقویت حافظه وجود دارد که اثر بخشی آن‌ها مورد آزمایش قرار گرفته و به اثبات رسیده است. در این مقاله با برخی از این روش‌ها آشنا می‌شویم:

1- توجه خود را بر روی آن چه مطالعه می‌کنید متمرکز سازید

توجه یکی از مؤلفه‌های عمده حافظه است. به منظور آن که اطلاعات از حافظه کوتاه مدّت به حافظه بلند مدّت منتقل گردند، شما باید به طور فعّال به آن‌ها توجه کنید. سعی کنید در محیط‌هایی بدون سر وصدای موجب حواس‌پرتی مثل تلویزیون، موسیقی و ... مطالعه کنید.

2- از حفظ کردن مطالب و با عجله برای امتحان حاضرشدن بپرهیزید

جلسات منظمی برای مطالعه در نظر بگیرید. مطالعه مطالب در طول چند جلسه، زمان کافی برای پردازش مناسب اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دانش‌آموزانی که به طور مرتب مطالعه می‌کنند بسیار بهتر از کسانی که تمام مطالب را در یک جلسه طولانی مطالعه می‌کنند، مطالب را به یاد می‌آورند.

3- اطلاعاتی که مطالعه می‌کنید را سازماندهی کنید

پژوهشگران دریافته‌اند که اطلاعات در حافظه به صورت خوشه‌ای سازماندهی شده‌اند. شما نیز می‌توانید به بهره‌گیری از این ویژگی به ساختاردهی و سازماندهی مطالبی که مطالعه می‌کنید بپردازید. سعی کنید مفاهیم و عبارت‌های مشابه یا مرتبط را با هم گروه‌بندی کنید.

4- از وسایل یاد یار برای به خاطر سپردن اطلاعات استفاده کنید

منظور از وسایل یادیار، روشی است که دانش‌آموزان معمولاً از آن‌ها برای یادآوری مطالب کمک می‌گیرند. برای مثال، شما می‌توانید عبارتی که باید به یاد آورید را به چیزی که خیلی برایتان آشناست مرتبط سازید. بهترین یادیارها آن‌هایی هستند که تصورات مثبت، شوخی‌ها یا چیزهای تازه و ابتکاری را به خدمت می‌گیرند. مثلاً قافیه یک شعر، یک آواز و یا یک جوک ممکن است به شما در به یادآوردن بخش خاصی از اطلاعات کمک کنند.

5- اطلاعات را در ذهن‌تان بسط دهید و مرور کنید

برای به خاطر آوردن اطلاعات، شما باید آنچه مطالعه کرده‌اید را در حافظه بلند مدّت خود قرار دهید. یکی از موثرترین روش‌ها، بسط و مرور نام دارد. یک مثال از این روش این است که ابتدا تعریف عبارت‌های کلیدی را بخوانید، سپس با دقت بیشتر آن تعریف‌ها را مطالعه کنید و سرانجام به مطالعه تشریح جزئیات معنی آن عبارت‌ها بپردازید. پس از چند بار تکرار این فرایند، یادآوری این اطلاعات بسیار بهتر و آسانتر خواهد شد.

6- اطلاعات تازه را با چیزهایی که قبلاً می‌دانستید ارتباط دهید

هنگامی که مطالب ناآشنا و تازه‌ای را مطالعه می کنید، مدتی را به فکر کردن در مورد این که این اطلاعات چه ارتباطی با دانسته‌های قبلی شما دارد اختصاص دهید. با ارتباط برقراری کردن بین ایده‌های جدید و دانسته‌های موجود قبلی، احتمال به خاطر آوردن اطلاعات تازه به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

7- مفاهیم را در ذهن‌تان مجسّم کنید

بسیاری از افراد با مجسّم کردن اطلاعاتی که مطالعه کرده‌اند، قدرت حافظه و به یادآوری خود را بهبود چشمگیری می‌بخشند. به عکس‌ها، نمودارها و سایر تصاویر کتاب‌های درسی‌تان توجه کنید. حتی اگر چنین تصاویری وجود ندارد می‌توانید خودتان ایجاد کنید. در حاشیه یادداشت‌هایتان شکل یا نمودار بکشید یا از ماژیک‌های رنگی برای برجسته‌سازی و گروه‌بندی مطالب مرتبط استفاده کنید.

8- مفاهیم جدید را به فرد دیگری آموزش دهید

پژوهش‌ها نشان می دهد که خواندن مطالب با صدای بلند، در به خاطر سپردن آن‌ها بسیار موثر است. روان‌شناسان همچنین دریافته‌اند که در صورتی که دانش‌آموزان به «تدریس» مفاهیم جدید به دیگران بپردازند، درک و یادآوری آن‌ها بهبود پیدا خواهد کرد. شما می‌توانید با آموزش دادن مفاهیم و اطلاعات جدید به دوست یا همکلاس خود، این رویکرد را امتحان کنید.

9- به اطلاعات پیچیده توجه بیشتری کنید

آیا تا کنون متوجه شده‌اید که به یاد آوردن اطلاعات ابتدایی یا انتهایی یک فصل، گاهی چقدر آسانتر است؟ پژوهشگران دریافته‌اند که موقعیت قرار گرفتن اطلاعات می‌تواند در به یادآوردن آن‌ها نقش داشته باشد. در حالی که به یاد آوردن اطلاعات میانی ممکن است دشوار باشد، شما می‌توانید با صرف وقت بیشتر و مرور اطلاعات از اوّل و یا تجدید ساختار اطلاعات، بر این مشکل فائق آیید. هنگامی که به یک مفهوم پیچیده و سخت برخوردید، زمان بیشتری را صرف به خاطر سپاری آن کنید.

10- روش مطالعه خود را تغییر دهید

یک راه عالی برای افزایش قدرت یادآوری مطالب، تغییر گاه به گاه روش مطالعه است. اگر به مطالعه در یک مکان معین عادت کرده‌اید، سعی کنید جایتان را عوض کنید. اگر بعد از ظهرها مطالعه می‌کنید، هر روز صبح چند دقیقه‌ای را به مرور اطلاعاتی که روز قبل مطالعه کرده‌اید اختصاص دهید. با افزودن یک عنصر جدید به جلسات مطالعه خود می‌توانید اثربخشی تلاش‌هایتان را افزایش دهید و قدرت یادآوری خود را بهبود بخشید.


[ یکشنبه 91/12/13 ] [ 1:6 عصر ] [ احمد خلجی ]

شیوه های تست زنی

تست ها به چند دسته تقسیم می شوند تست های سرعتی ، تست های طبقه بندی شده ، تست های معلم ساخته ، تست های خود ساخته و ..... .

البته این تقسیم بندی ها از دیدگاه های متعدد است و این مقاله نیز امکان پرداختن کامل به موضوع تست را ندارد این موضوع نیازمند یک مقاله مجزا می باشد زیرا اصل کار در این جا خلاصه گویی و مختصر نویسی است در کنکور سراسری سرعت در تست زدن عامل موفقیت است و بدون مهارت تست زنی تقریبا کسی نمی تواند در کنکور موفق شود .

نکته مهم در تست زدن این است که قبل از تست زدن باید دروس را به دقت مطالعه کرد و بدون مطالعه دروس ، زدن تست کاری بیهوده و حتی مضر است. تست زدن در زمان های متعدد تکنیک های خاص خود را دارد مثلا تست زدن در منزل نکات و شیوه های خود را دارد و تست زدن در جلسه کنکور شیوه دیگر.

الف- تست زدن در منزل

بعد از مطالعه هر بخش با فاصله 48 ساعت سعی کنید تست های طبقه بندی شده متناسب و مرتبط با آن بخش از کتاب را بزنید برای تست زدن دقیقا شرایط کنکور را ایجاد کنید یعنی در همان زمان و شرایط مثل کنکور تست بزنید .

در مرحله اول سعی کنید تست ها را با خودکار آبی و در زمان مقرر بزنید و در مرحله دوم تست ها را با خودکار قرمز در وقت آزاد و سپس آنها را تصحیح کنید پی خواهید برد که بسیاری از اشتباهات شما اثر بی دقتی و یا عوامل دیگر بوده است باید این اشتباهات را یادداشت کنید و سعی کنید تکرار نشود .

در این مرحله چنانچه توانسته باشید بیش لز 90% تست ها را درست پاسخ دهید مطالب آن بخش را خوب فهمیده اید در صورتی که بین 60% تا 90% پاسخ دهید لازم است خلاصه مطالب را یک مرتبه دیگر بخوانید و چنانچه کمتر از 50% پاسخ داده باشید لازم است مطالب آن بخش را به طور کامل دوباره مطالعه کنید .

ب- تست زدن در جلسه کنکور

توجه داشته باشید در جلسه کنکور شما باید صحیح ترین جواب را انتخاب کنید نه جواب صحیح را لذا دقت در ضمن مطالب و دقت در فهم سؤال بسیار مهم است .

قبل از زدن تست کلیه جواب ها را بخوانید. صحیح ترین جواب همان جوابی است که در مرحله اول به آن می رسید تست ها را کد بندی کنید. تست های آسان را اول بزنید. تست های متوسط را بعد از آن و تست های مشکل را در پایان وقت به آن بپردازید نباید فراموش کنید که تست ها ارزش یکسانی ندارند .

تست های مشکل ارزش بالاتری جهت پاسخ دادن دارند ولی با شانس و تصادفی به تست ها پاسخ ندهید . تست های آسان چون توسط اکثر افراد پاسخ داده می شوند علل رتبه های بالا نخواهند بود . عموما تست های مشکل هستند که دیگران پاسخ نمی دهند عامل برتری ما بر دیگران خواهند بود .

در انتقال تست ها به پاسخ نامه نهایت دقت را داشته باشید چون ممکن است خطای دید ایجاد گردد . جهت صرفه جویی در وقت هر ده تست را پس از زدن در دفترچه یکباره به پاسخ نامه منتقل نمایید . سعی کنید دقت خود را فدای سرعت نکنید همه سؤالات و همه پاسخ ها و همه مطالب دفترچه را به دقت بخوانید .


[ یکشنبه 91/12/13 ] [ 1:5 عصر ] [ احمد خلجی ]

 

هدف از نظرخواهی برای انتخاب رشته تحصیلی

جهت اطلاع والدین محترم لازم به ذکر است که وقتی نوشته می شود شاخه کار دانش،یا شاخه فنی وحرفه ای ،منظور مجموعه‌ای از رشته های مختلف مربوط به آن شاخه است ، برای اطلاع بیشتر به مثال زیر توجه بفرمائید:

مثال:شاخه فنی وحرفه ای شامل رشته های (ساختمان – برق – مکانیک – ساخت وتولید – متالورژی- صنایع فلزی تربیت بدنی کامپیوتر – حسابداری –طراحی ودوخت- صنایع دستی – هنرهای نمایشی گرافیک و..........)می باشد که کافی است فقط در این فرم فنی وحرفه ای نوشته شود.

همانطور که درمقاله - نقش نمره های درسی در هدایت تحصیلی -توضیح داده شده است نمرات هدایت نامه تحصیلی به دو بخش 50 نمره تبدیل می شود که 50 نمره اوّل مربوط به نمرات دوره راهنمایی و نمرات سال اوّل دبیرستان است و در حقیقت این نمرات هستند که تعیین می کنند دانش‌آموز می تواند در کدام رشته یا شاخه تحصیلی وارد شود .

امّا 50 نمره دوّم که فقط 10 نمره آن مربوط به نظر خواهی از دانش‌آموزان ووالدین است باضافه 50 نمره اوّل تعیین کننده اولویت رشته هاست به کمک این نمره هاست که مشاور توصیه می کند دانش‌آموز بهتر است به ترتیب اولویت وارد کدام شاخه یا رشته تحصیلی شود برای مثال در هدایت نامه تحصیلی دانش‌آموزی نوشته شده است:

مثال : به شما پیشنهاد می شود با توّجه به سوابق تحصیلی و مطالعات انجام شده در یکی از شاخه ها یا رشته های زیر تحصیل نمایید:

1-کاردانش 2-ادبیات و علوم انسانی 3- معارف اسلامی 4- فنی وحرفه ای 5- ریاضی فیزیک 6- علوم تجربی

البته دانش آموز فوق می تواند از اولویتهای اول تا چهار ضرفنظر کرده و در اولویت پنچم ادامه تحصیل دهد و این اولویت اجباری در انتخاب رشته او محسوب نمی شود .

برای کامل کردن فرم نظر خواهی به دانش‌آموزان و اولیای آنها موارد زیر سفارش میشود:

    1-   اگر مدرسه از اولیاءبرای این منظور دعوت کرد و جلسه تشکیل داد بهتر است پدر و مادر هردو در این جلسه شرکت کنند.

   2-   بهتر است مدارس در این جلسه از پدر و مادر و خود دانش‌آموز به اتفاق هم دعوت به عمل آورند و مشاور مدرسه توضیحات لازم را در اختیار آنها قرار دهد.

     3-   حتماٌیک جلسه خانوادگی انتخاب رشته در منزل تشکیل شود و در باره انتخاب رشته فرزند بحث شده و چنانچه به مشورت با دیگران نیاز است حتماٌ این کار انجام شود.

    4-   در موقع پر کردن فرم نظر خواهی دانش‌آموز کاملاٌ آزاد باشد که هر گونه دوست دارد فرم را تکمیل کند.

    5-   والدین همانطور که علاقه دارند فرم نظرخواهی را کامل کنند و اصلاٌنگران انتخاب خود نباشند

    6-   حتماٌ همه رشته ها و شاخه ها را مطابق دستورالعمل در فرم بنویسند و جداٌ از نوشتن فقط یک رشته و یا ننوشتن بعضی از رشته ها خوداری کنند.

    7-     توجه داشته باشند که وقتی منویسند فنی و حرفه ای منظور کلیه رشته های این شاخ ه است و نیازی به ذکر رشته های این شاخه مثلاٌ :حسابداری – برق – مکانیک و غیره ... نیست.

     8- فرم نظر خواهی دانش‌آموزان و نظرخواهی والدین می تواند کاملاٌ عین هم نوشته شود و یا می تواند کاملاٌ با یکدیگر متفاوت باشد در هیچکدام از دو حالت به ضرر دانش‌آموز نیست و منفعت دانش‌آموز در آن است که علائق واقعی آنها نوشته شود.

در پایان چنانچه موارد مبهمی وجو دارد که خوانندگان عزیز نیاز به توضیح دارند سوالات خودرا در قسمت نظرات قرار دهند  و ان شاءالله پاسخ آنرا در قسمت پاسخ به پرسشها مطالعه بفرمایند و یا ادرس خودرا بگذارند تا پاسخ برایشان ایمیل شود ضمنا شمارا به مطالعه مقاله بعدی توصیه می نمایم

 


[ یکشنبه 91/12/13 ] [ 1:5 عصر ] [ احمد خلجی ]
   1   2      >
درباره وبلاگ
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب

بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 18574

آپلودشارژ رایتلحافظچت رومعکسفالخریداسم های ایرانی